Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Упродовж онлайн-зустрічі представники від Вищої ради правосуддя поінформували слухачів про актуальний стан впровадження судової реформи в Україні, роль ВРП у цьому процесі, а також про заходи, які вживаються Радою з метою подолання викликів, що постали перед судовою владою України, щодо яких необхідно поглибити співпрацю.
Зокрема, було наголошено на таких нагальних питаннях, як правосуддя в умовах пандемії, кадровий голод у судах, недофінансування судової влади.
Правосуддя в умовах пандемії
Згідно із чинним законодавством України доступ до правосуддя є невід’ємним правом особи, яке не може бути обмежено навіть під час військового або надзвичайного стану. Водночас пандемія надзвичайно сильно вплинула на сферу правосуддя. Проте карантинні обмеження сприяли стрімкому впровадженню новацій з використанням сучасних інформаційних технологій у судовій системі.
У свою чергу, Вища рада правосуддя стала «першопроходцем» серед судових інституцій і перейшла на електронний режим роботи. Тобто з кінця минулого року 90 % усіх засідань Ради проходять в режимі онлайн, повідомлення, заяви та скарги можна подавати не лише в письмовій, а й в електронній формі через модуль «Електронний кабінет» підсистеми «Електронний суд» або надсилати на офіційну електронну адресу ВРП.
Під час карантину українські суди працюють незалежно від інстанції чи юрисдикції, забезпечуючи людям рівноправний доступ до правосуддя. Саме тому Вища рада правосуддя спільно із Консультативною місією Європейського Союзу з реформування сектору цивільної безпеки України розробила уніфіковані рекомендації для всіх судів України щодо безпечної роботи в умовах пандемії.
ВРП утворила Координаційний комітет з питань реалізації та впровадження цифрового проєкту у сфері правосуддя, метою якого є забезпечення узгоджених дій для вироблення пріоритетів та механізму розвитку електронного правосуддя.
Кадровий голод у судах
Нагальною проблемою судової влади зокрема та держави в цілому, що потребує пріоритетного вирішення, є дефіцит суддівських кадрів. Однак робота Вищої кваліфікаційної комісії суддів України дотепер не відновлена – більш ніж півтора року вона не працює. Що ми маємо в результаті? Понад дві тисячі вакантних посад суддів при загальній визначеній штатним розписом кількості 6,5 тисячі суддів. Тобто понад 30 % громадян обмежені у доступі до правосуддя. На жаль, ВРП без ВККСУ не в змозі вирішити цю проблему. Щодо навантаження ВРП: протягом 5 місяців Рада повністю розглянула і завершила розгляд понад 4 тисяч дисциплінарних справ стосовно суддів.
Недофінансування судової влади
Надзвичайно гостро стоїть питання недофінансування судової влади. Фінансове забезпечення місцевих та апеляційних судів у цьому році є критичним, судова влада профінансована лише на 38 %. ВРП неодноразово заявляла про недостатність коштів, передбачених Держбюджетом-2021 для фінансування судової системи, та застерігала, що перед сектором правосуддя постануть серйозні виклики. Дефіцит суддівських кадрів призводить до надмірного навантаження суддів, що спричиняє затягування розгляду справ та, як наслідок, порушує право громадян на доступ до правосуддя і підриває авторитет судової влади в Україні.
До ВРП щодня надходять численні звернення судів з усіх регіонів України про неналежне фінансування, зокрема щодо критичного стану оплати праці працівників апаратів судів, що призводить до масового звільнення досвідчених кадрів, а також щодо дефіциту коштів для матеріально-технічного забезпечення правосуддя, зокрема вимушеного припинення судами надсилання поштової кореспонденції.
Українську делегацію, яка взяла участь у заході, очолила заступник Міністра юстиції з питань європейської інтеграції Валерія Коломієць. Також у засіданні взяли участь представники Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Офісу Генерального прокурора, Служби безпеки України, Національної поліції України, Національного агентства з питань запобігання корупції, Вищого антикорупційного суду України, Верховного Суду, Державної міграційної служби України, Державної митної служби України та інших державних органів України.
Довідково: Підкомітет з питань свободи, безпеки та юстиції Комітету асоціації Україна – ЄС – основний робочий орган, що координує розвиток діалогу між Україною та ЄС у сфері свободи, безпеки та юстиції, створений рішенням Ради асоціації між Україною та ЄС від 15 грудня 2014 року № 2/2014.