Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Зміни у сплаті судового збору
Нерідко для захисту своїх інтересів громадяни та юридичні особи звертаються до суду. Світова практика звернення до судових інституцій передбачає, в такому випадку сплату судового збору. В України сплата судового збору закріплена на державному рівні та регулюється Законом України «Про судовий збір». З першого вересня цього року набуває чинності закон, яким внесено зміни, щодо розміру сплати судового збору. Як зазначається у пояснювальній записці до законопроекту №2862, ініціатором якого є Кабінет Міністрів України, прийняття вказаного закону зумовлено підписанням Україною Меморандуму про економічну та фінансову політику з Міжнародним валютним фондом.
Згідно вказаного Меморандуму, Україна взяла на себе зобов’язання не пізніше травня 2015 року прийняти Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про судовий збір», відповідно до якого надходження коштів судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України протягом наступних 12 місяців повинні збільшитися у двічі. Для забезпечення зазначеного є необхідність у перегляді підходів у питаннях встановлення соціально та економічно обґрунтованих ставок судового збору для фізичних і юридичних осіб, порядку їх сплати та повернення, а також перегляду переліку об’єктів справляння сплати судового збору та суб’єктів, що звільненні від його сплати.
Як вважає законодавець, наразі механізм реалізації цього закону не може вважатись досконалим. Зокрема, відсутній єдиний підхід до визначення ставок судового збору, їх зміни та диференціації, внаслідок чого такі ставки істотно різняться, залежно від спеціалізації судів, а також необґрунтовано деталізовані для деяких категорій судових справ, в той час як для інших категорій – визначені у загальному порядку. Поряд із цим, внаслідок численних змін до Закону України «Про судовий збір» коло осіб, звільнених від сплати судового збору, наразі є необґрунтовано широким, в той час як розгляд будь-якої справи судом потребує витрат, незалежно від сплати судового збору. Відповідно, звільнення особи від сплати судового збору зрештою призводить до додаткового навантаження на державний бюджет.
Зазначеним Законом внесено наступні зміни, які мають вплинути на надходження коштів від сплати судового збору, а саме:
1. Зменшити кількість категорій судових справ, при розгляді яких судовий збір не сплачується. Тепер судовий збір справлятиметься із заяви про обмеження цивільної дієздатності фізичної особи, визнання особи недієздатною та поновлення цивільної дієздатності фізичної особи, а також заяви про надання неповнолітній особі повної цивільної дієздатності.
2. Суттєво зменшити кількість платників, що звільняються від сплати судового збору. З переліку пільговиків виключено позивачів у спорах, пов'язаних із дискримінацією, ряд держорганів (Мін’юст, АМКУ, ПФУ), прокуратуру, тощо.
3. Відмінити пільги стосовно сплати судового збору суб'єктами владних повноважень у разі коли судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, що призводить до штучного зменшення надходжень від сплати судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України.
4. Відмінити право часткової сплати судового збору під час подання адміністративного позову майнового характеру, що призводить до недоотримання надходжень від сплати судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України, пов’язаного з відсутністю дієвого механізму стягнення решти суми судового збору з позивача або відповідача пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимоги.
5. Відмінити верхню межу розміру ставок судового збору за подання до суду позовної заяви майнового характеру, що призводить до надання необґрунтованих пільг платникам судового збору – суб’єктам великого бізнесу в комплексі зі зменшенням розміру ставок за відповідною категорією справ з 2 відсотків до 1,5 відсотка.
6. Запровадити диференціацію ставок судового збору за категоріями платників (фізичні особи, юридичні особи) з перенесенням більшого навантаження на юридичних осіб.
7. Здійснити вирівнювання розміру ставок судового збору за подання позовних заяв до господарських та адміністративних судів з метою запобігання штучної зміни предмету позову для зменшення розміру судового збору, який підлягає сплаті.
8. Запровадити норму обов’язкової перевірки судами зарахування судового збору до Державного бюджету України при відкритті провадження у справі з метою уникнення зловживань з використанням підроблених платіжних документів.
9. Відмінити норму щодо визначення розміру ставок судового збору у фіксованій грошовій сумі, що не враховує інфляційні процеси в Україні.
10. Збільшити розміри ставок судового збору, який підлягає справлянню за окремими діями, у позиціях, в яких такі розміри були суттєво занижені відносно собівартості зазначених послуг.
Варто нагадати, що судовий збір визначається у відсотковому співвідношенні від мінімальної заробітної плати, встановленої Законом України на відповідний бюджетний рік. Для прикладу, на сьогодні мінімальна ставка судового збору у окремому провадженні категорії цивільних справ (найпоширеніше звернення з приводу встановлення факту що має юридичне значення), заяви про забезпечення доказів або позову, становить 121 грн. 80 коп., а у цивільних справах позовного провадження (визнання права власності, розірвання шлюбу і т.д.) – 243 грн. 60 коп. Однак, вже з наступного місяця, позивач – фізична особа буде сплачувати відповідно 243 грн. 60 коп. та 487 грн. 20 коп. Крім того, судовий збір у справах про адміністративні правопорушення становитиме 243 грн. 60 коп., на відміну від того, що стягується зараз у розмірі 36 грн. 54 коп.
Заслуговує уваги той факт, що на сайті нашого суду за посиланням http://br.rv.court.gov.ua/sud1701/info/myto/ працює функціонал, завдяки якому можна он – лайн визначити суму судового збору, залежно від ціни позову, після чого в автоматичному режимі сформувати квитанцію та її роздрукувати. При роздруківці он – лайн квитанції, зазначаються всі реквізити необхідні для сплати судового збору у банківських установах.
Хочу звернути увагу громадян, які при зверненні до суду сплатили не повну суму судового збору, або ж не сплатили її взагалі. У такому випадку, головуючому судді, справа якому розподілена у автоматичному режимі, відповідним процесуальним законом надано право залишити своєю ухвалою позовну заяву (заяву, скаргу і т.д.) без руху, де зазначається строк усунення недоліків, вказується сума необхідна для сплати судового збору та зазначаються банківські реквізити. У випадку усунення у встановленні строки недоліків заяви, відкривається провадження та справа призначається до судового розгляду. Однак, у випадку не виконання умов ухвали, якою заява залишена без руху – заява повертається особі.
Окрім того, повернення судового збору в разі його сплати без подальшого звернення до суду і відповідно відсутності підстав для ухвалення судового рішення з питання повернення судового збору, здійснюється відповідно до Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2013 року № 787. Особа, яка бажає повернути грошові кошти, що були помилково сплачені на рахунок, визначений для сплати судового збору, повинна звернутися до Березнівського районного суду Рівненської області із заявою до якої потрібно додати оригінал платіжного документу, а саме квитанцію, фіскальний чек чи платіжне доручення, які підтверджують сплату судового збору.
Із детальним прикладом розрахунку суми судового збору, механізмом його повернення, можна ознайомитись на сайті Березнівського районного суду у розділі «Інформація для громадян», або ж за посиланням br.rv.court.gov.ua/sud1701/info.
Дана стаття розміщена в газеті "Надслучанський вісник" за 18 серпня 2015 року №59